Prosím, omluvte vzhled, blog je ve výstavbě, přičemž současně probíhá stěhování z původní domény. Děkuji za pochopení.

07 listopadu 2013

Jak darovat rodokmen

Nepochybuju, že vám neunikla má delší neaktivita na blogu. Byla způsobena nejen mým velkým pracovním nasazením v zamĕstnání (stále dĕláme přesčasy)  ale částečnĕ i množstvím práce kolem skliznĕ a "vraždĕní neviňátek" (drůbeže) a částečnĕ také akční nabídkou HappyFota.

Když jsem před časem objevila kouzlo fotoknih, napadlo mĕ, že je to báječný způsob, jak si vytvořit "Rodovou kroniku". Už jsem jednu tvořila tatínkovi k 60. narozeninám, ale tenkrát to byla hodnĕ drahá záležitost: Kvalitní papír a inkoust do tiskárny byly zanedbatelné položky vedle práce knihvazače. A výsledné dílo nebylo zrovna moc atraktivní - takový trošku modernĕjší Samizdat. S nástupem fotoknih dostává Rodová kronika vzhled skutečné knihy na kvalitním papíře, s kvalitními obrázky. Cena se sice pohybuje nĕkde kolem 700 Kč za 24 stran, ale občas bývají "v akci".

Před asi mĕsícem mi v e-mailu přistála akční nabídka HappyFota. Fotokniha formátu A4 o rozsahu 48 stran za pouhých 199,- Kč. No neberte to! Zvlášť, když už víte, že jste prakticky na konci rodopisného bádáni - tedy alespoň v jedné linii předků.

A tak jsem po večerech, místo blogování, redigovala již dříve napsaný text a doplňovala do nĕj pozdĕji získané informace, dohledávala fotografie a scany historických dokumentů, hledala další informace i obrázky na netu (jelikož se nejedná o žádné veřejmĕ prezentované dílo, dovolila jsem si je použít) a nakonec si udĕlala výlet do Přerovského muzea za účelem pořídit pár fotografií z národopisné expozice, které by dokreslily život mých předků na Záhoří.

Řeknu vám, že vytvořit knihu za 14 dní není vůbec žádná sranda. Zvlášť, když musíte témĕř každý odstavec vložit samostatnĕ, protože program neumí do textu vkládat obrázky a když na to máte jen 1-2 hodiny dennĕ. Ale moje úsilí bylo korunováno úspĕchem. V pondĕlí v noci se mi podařilo odeslat objednávku a pak už jsem jen netrpĕlivĕ čekala na výsledek.

Konečnĕ knihy dorazily. Jak vidíte, bylo jich celkem 6, protože Vánoce se blíží.

Co by taková Rodová kronika mĕla obsahovat? No, vlastnĕ to záleží na samotném autorovi. Ta moje začíná lingvistickým rozborem původu příjmení, následují spekulace o kolébce rodu vycházejcí z informací na webu kdejsme.cz a z nejstarší písemné zmínky, dále jsou popsány zjištĕné osudy přímých předků včetnĕ fotografií a scanů dokumentů, vloženy rodové grafy, sprostĕ jsem přepsala nĕkolik celých článků ze Záhorské kroniky (nebylo dost času na vlastní tvořivost) a na konci je pár slov o slavných nositelích rodového jména.

Myslím, že se mi knížka podařila i když jsem v ní našla dvĕ drobné chybičky, které mi přes všechny možné kontroly unikly. Pod Vánočním stromečkem udĕlají radost. A já mám motivaci, co nejdříve dokončit další rozpracovanou rodovou linii, protože na příští akční slevu chci být mnohem lépe připravená.


Pokud vás také zajímá genealogie a nevíte jak začít, tak pár tipů jsem tu sepsala.

Žádné komentáře:

Okomentovat