Prosím, omluvte vzhled, blog je ve výstavbě, přičemž současně probíhá stěhování z původní domény. Děkuji za pochopení.

22 ledna 2015

Blog a výdělek

Blogování za peníze je docela často diskutovaným tématem mezi blogery. Zatímco jedni zastávají názor, že peníze navíc se vždycky hodí a nĕkteří jsou pro nĕ schopni udĕlat opravdu cokoliv, jiní to považují doslova za znesvĕcení blogu, který podle nich má být jen koníčkem. A kde je pravda? Ty dva extrémní tábory se nikdy neshodnou. Ale pravda je nĕkde uprostřed. Spousta lidí přece sní, že je bude živit to, co je baví, tak proč by to nemohl být blog? Na druhou stranu, ale i přivýdĕlek z blogování by mĕl mít nĕjaké morální hranice.

Pokusím se nĕjak shrnout všechny možnosti, jak získat odmĕnu (ne vždy finanční) za blogování. Je jich hned nĕkolik:

  1. Drze si říct o peníze. Ano, i takoví blogeři jsou. Nĕkam na blog si umístí žádost o finanční příspĕvek. A kupodivu jsou i lidé, kteří jim ty peníze pošlou a jak se zdá, není jich zas tak málo. Jedna blogerka se kdysi podřekla, že si takto každý mĕsíc přijde na více než 1000,- Kč. Samozřejmĕ záleží také na kvalitĕ, zajímavosti, originalitĕ a vůbec informační hodnotĕ blogu.
  2. Nepenĕžní odmĕna za recenzi. Je hodnĕ blogerů, kteří dostávají od různých firem zboží za účelem jeho vyzkoušení a následné doporučení na blogu. Všichni cítíme, že to tak úplnĕ není výdĕlek, spíš úspora, protože bloger by si podobné zboží stejnĕ koupil, jen možná levnĕjší značky. Nĕkteří odpůrci sice říkají, že už tímto se bloger "zaprodává", ale vĕtšinou tuto formu spolupráce získávají blogeři, kteří se o nĕjaký konkrétní druh zboží aktivnĕ zajímají a recenzují i zboží, které si sami koupili. Problém bývá, jak je odlišit od tĕch následujících...
  3. Placené recenze na objednávku. Mohou být dvojí: Buď bloger dostane "zakázku" a píše sám dle požadavků zadavatele, který určuje jaké informace musí recenze obsahovat, rozsah (délku) textu, nĕkdy dokonce i emotivní stránku (jestli má být recenze pozitivní, negativní nebo neutrální). Nebo v druhém případĕ zadavatel dodá hotový text, který bloger pouze publikuje na blogu, jako by to byl jeho vlastní názor. Tady už asi vĕtšina z vás cítí, že to ponĕkud "zavání", protože bloger doporučované zboží vůbec nevidĕl, natož aby ho sám vyzkoušel.
  4. Využití blogu jako bazaru nebo e-shopu. Mnoho blogerů nĕco vyrábí, často se s tím pochlubí i na blogu, tak proč to hned také nenabídnout k prodeji. Blog navštíví spousta lidí, třebas se nĕkomu nĕco zalíbí. Podobnĕ se nĕkteří blogeři zbavují starších vĕcí, pro které už nemají využití, nĕkdy dokonce i recenzního zboží (tedy toho, které dostali zdarma k otestování).
  5. Umístĕním placené reklamy. Tady bych se ráda rozepsala, protože je více možností:
    a) Část prostoru svého blogu můžete pronajmout třetí stranĕ k umístĕní reklamy. Není tajemstvím, že tuto možnost využívají provozovatelé mnoha různých serverů, blogovací nevyjímaje. Ovšem vĕtšina provozovatelů blogovacích serverů ve svých podmínkách užití vyslovenĕ ZAKAZUJE, umístĕní dalších reklamních ploch na blogu. Porušením si koledujete o problémy.
    b) Reklamu můžete vhodnĕ zakomponovat přímo do psaného textu jako zmínku o výrobku/službĕ doplnĕnou proklikem na příslušnou stránku. Nikdo nikdy nepozná, jestli výrobek doporučujete z vlastní vůle, protože se vám líbí a domníváte se, že by se mohl líbit i vašim čtenářům, nebo jestli vám za to nĕkdo zaplatil.
    c)Provozovatel domény se s vámi rozdĕlí o příjem z reklamy. Ano, zní to neuvĕřitelnĕ, ale skutečnĕ jsou servery, kde provozovatelé chápou, že blogeři nejsou jen uživatelé, ale že právĕ poskytováním svého textu zajišťují provozovateli příjem z reklamy. Krom toho tento přístup motivuje blogery, aby se snažili svým blogům vĕnovat co nejvíc péče.

Za svou virtuální kariéru (nejen blogovou) jsem vyzkoušela nĕkolik z tĕchto možností. Mezi prvními bylo pronájem prostoru na svém webu třetí stranĕ. Bohužel smlouva byla postavená tak, že mi bude proplácena pouze provize za prodej zboží služeb uskutečnĕných z odkazu na mém webu. Výplata se provádí až od 500,- Kč, takže pokud bude současný stav přetrvávat, první výplatu dostanu tak za 20 let. Web už jsem zrušila, nebo spíš převedla na jiný server, kde provozovatel zakazuje umísťovat reklamy, takže tĕch pár korun, co jsem za to zatím stihla vydĕlat, nikdy neuvidím.

Po založení blogu jsem na nĕj také dávala své ruční práce spolu s nabídkou k jejich prodeji. Občas se mi skutečnĕ nĕco podařilo prodat. Myslím, že se k tomu zase vrátím, alespoň teď v dobĕ, kdy jsem nezamĕstnaná a tudíž každá kačka navíc se hodí.

Dalším pokusem o výdĕlek blogováním byla registrace na severu zprostředkovávajícím placené recenze. Bohužel, tohle mi teda moc nevyšlo. Zřejmĕ o recenze na vĕci, které mĕ zajímají, není zájem. První nabídka byla za 200,- Kč, mĕla jsem napsat recenzi na nĕjaký motorový olej. Já, NEŘIDIČ, co ví o autĕ jen tolik, že je to hromada kovu na kolečkách a uvnitř má volant a sedadla? Další nabídky byly v podobném duchu. Přestože jsem zaklikala, že jsem žena, v domácnosti, svoje zájmy a témata, kterým se na blogu vĕnuji, tak si nĕjak vydedukovali, že právĕ já jsem ideální pro psaní recenzí na snĕhové frézy, sekačky na trávu, různé vĕci do auta  apod. Když jsem nĕkolik takových recenzí odmítla, přestali mi nabídky chodit a po přestĕhování blogu jsem se s tímto už nehlásila.

Koncem minulého roku jsem konečnĕ vyzkoušela poslední možnost - tedy reklamu "po dohodĕ s provozovatelem". Samozřejmĕ ne tady. Nĕkteří si asi ještĕ vzpomenete, že jsem asi před rokem postupnĕ nĕkteré rubriky přesunula na samostatné blogy. Už od počátku mi provozovatel nabízel, že mi za umístĕní reklamy bude platit nĕjaké peníze. Bohužel v té dobĕ byla ještĕ vĕtšina návodů v angličtinĕ a mĕ se nechtĕlo tím prokousávat, tak jsem klikla, že se chci do toho programu zapoujit. Odpovĕď přišla bĕhem pár dní v češtinĕ, že mám blog příliš "mladý" a tudíž se ještĕ zapojit nemůžu. Kdy se můžu znovu ozvat mi neřekli, tak jsem pár mĕsíců počkala, až se nashromáždí trocha článků a blog se trochu "zavede". Po roce jsem si říkala, že blog už docela vešel ve známost, a že bych tedy mohla zkusit znovu štĕstí s příjmem z reklamy. Tentokrát vše prošlo hladce. Krom toho mi hned nabídli, že ostatní své blogy můžu už zapojit do programu bez schvalování, tak jsem je taky zapojila. Koncem listopadu mi přišlo první vyúčtování - nĕco kolem 50,- Kč. To není špatné, ne? Za prosinec už to bylo přes 60,- Kč. A výplata je od 200,- Kč, takže v březnu bych mohla dostat první peníze! Dá se předpokládat, že jak budou na blogu přibývat další a další články, bude pomaloučku růst i návštĕvnost a v souvislosti s tím i příjem.

Můžu dĕlat, co mĕ baví (blogovat) a přitom si trošičku vylepšit rozpočet. I když je to zatím jen pár korun, vĕřím, že se časem propracuju i k vĕtším částkám. Držte mi palce.

A co vy? Nechtĕli byste si také blogováním "přilepšit"? Který způsob se vám zdá nejlepší? Nebo znáte ještĕ nĕjaký další, který jsem nezmínila?

Žádné komentáře:

Okomentovat