Prosím, omluvte vzhled, blog je ve výstavbě, přičemž současně probíhá stěhování z původní domény. Děkuji za pochopení.

08 února 2024

Přečtené knihy 2023

Jako každý rok, i letos jsem se při výbĕru četby nechala inspirovat čtenářskou výzvou Databáze knih. Sice jsem toho moc nestihla, jen devĕt knížek, ale nevadí. Nĕkterým tématům jsem se zámĕrnĕ vyhnula, protože jsem chtĕla knížku, která by splňovala nejen to aktuální téma, ale aby šla zároveň přiřadit i k nĕjakému mému restu z minulých let. A když mi žádná taková nepadla do ruky, tak to přece nebudu lámat přes koleno. Zvlášť, když jsem na čtení letos mĕla ménĕ prostoru, protože jsem se ve volném čase vĕnovala jiným aktivitám. Zajímá vás, co bylo ve výzvĕ a co jsem si k tomu vybrala? Tak pojďme na to: 

1. Kniha, jejíž autor nosí brýle

Mĕla jsem vybraného Čapka, ale nakonec jsem knížku přiřadila k jinému bodu. Bohužel, není možné jednu knížku přiřadit ke dvĕma tématům stejného roku současnĕ. A další jsem už prostĕ nestihla. 

2. Kniha, která se odehrává v 16. století
K tomuto jsem si vybrala životopisnou knihu, ale protože byla dost tlustá, tak jsem ji pořád odkládala až budu mít víc prostoru, abych ji zvládla přečíst bez vĕtších přestávek. Nakonec na ni nedošlo.
 
3. Kniha do Jane Austen nebo Stephena Kinga
Anna Elliotová (Jane Austen)
Popravdĕ bych tento bod vynechala, protože mĕ ani jeden z uvedených autorů nezajímá. Ale zjistila jsem, že mám v knihovnĕ útlou knížečku, tak jsem si říkala, že tĕch pár stránek dám a budu mít tento bod splnĕný, plus jako bonus se budu moct další knížku poslat dál. Co o ní říct? Už dlouho jsem nečetla nic nudnĕjšího a nezáživnĕjšího. Navíc v ní bylo příliš mnoho osob s komplikovanými vztahy, takže jsem se v tom ještĕ blbĕ orientovala. Dĕj by se dal shrnout tak na 5 stránek. A tu sílu knihy jsem taky podcenila, protože je napsaná tak drobným písmem, že při normálním fontu by byla snad 3x tak silná. 
 
4. Kniha, která obsahuje mapu
Princezna klenotů (Renata Štulcová)
Už osmý díl Rafaelky byla jasná volba. První čtyři díly mĕ nadchly, tři další pak bylo opravdové utrpení číst. Sáhla jsem po ní jen proto, že mĕ zajímá, jak to nakonec dopadne. Dlouho jsem ji však odkládala, právĕ kvůli tĕm minulým nezáživným dílům i kvůli rozsahu knihy. Nakonec jsem byla mile překvapená. Bylo to čtivé, mĕlo to dĕj, spád, nechybĕlo napĕtí... Jediné zklamání z knihy: není to poslední díl, ještĕ minimálnĕ jeden bude.  
 
5. Kniha, jejíž hlavní postava je alkoholik
Nejspíš k tomuto bodu doma nic nemám. Tedy nenašla jsem v žádných seznamech a doporučeních nic, co by se mi doma povalovalo. Do knihovny nechodím, jsou to vyhozené peníze, protože mám dost velkou zásobu vlastních nepřečtených knih a navíc poslední roky zas tak moc nečtu. Takže odloženo na jindy. 
 
6. Kniha od ukrajinského autora/autorky
Revizor (Nikolaj Vasiljevič Gogol)
Adámek už je na střední a dostal seznam četby k maturitĕ z nĕhož si má vybrat 20 knížek, které zároveň splňují ještĕ další kritéria. Např. dvĕ divadelní hry. Jelikož jsou hry pomĕrnĕ náročnou četbou, zvlášť pro nĕkoho, kdo čte jen málo, tak jsem mu navrhla, že na nĕco z toho půjdeme do divadla. Netvářil se sice moc nadšenĕ, ale souhlasil, že je to lepší, než to číst. A tak jsme vyrazili. Divadlo bylo úžasné. Ani já to ještĕ nečetla, znám jen filmové zpracování s Vlastou Burianem. Ale toto divadelní, to byl zážitek. Smáli, ne řehtali jsme se od začátku do konce a nebyli jsme sami. Bylo to tak neuvĕřitelnĕ aktuální, že jsem hned druhý den po shlédnutí stáhla e-knihu a přečetla ji. Chtĕla jsem vĕdĕt, jak moc se herci odchýlili od předlohy. K mému překvapení témĕř vůbec. Ještĕ při četbĕ se mi vracely obrazy scének z divadla a já se smála znovu. Divadelníkům stačilo jen nahradit slovo Petrohrad souslovím "hlavní mĕsto" a statkáře Bobčinského a Dobčinského, ženami stejného jména. A hned tu máme hru ze současného českého mĕstečka se všemi politickými nešvary, tak jak o nich neustále čteme v novinách. 
 
7. Kniha o zakázané lásce
Král Oidipús (Sofoklés)
Divadelní hry jsou ponĕkud náročnĕjší četba. Přesto já si je oblíbila. Možná proto, že jsou pomĕrnĕ krátké a chybí v nich ta popisná omáčka. Prostĕ jen přímá řeč, sem tam doplnĕná poznámkou, co má herec udĕlat. A když to herci zvládnou oddeklamovat na jevišti za 2 hodiny, tak já to za 2 hodiny přečtu a můžu si odškrtnout další bod výzvy a vyřadit další knížku z přeplnĕné knihovny. A víte co? Nebylo to špatné. Až mĕ překvapilo, že dílo staré témĕř 2,5 tisíce let se mi bude tak líbit. Samozřejmĕ, vidĕt to v divadle by bylo mnohem lepší, ale co nadĕlám, když divadla mám tak daleko a ochotníci dnes klasiky moc nehrávají. 
 
8. Kniha, jejíž autor zemřel v roce 2022
I k tomuto bodu jsem mĕla knížku vybranou, ale opĕt pro její tloušťku jsem ji odkládala a nakonec se k ní nedostala.
 
9. Kniha z bazaru DatabazeKnih.cz
Tak tento bod jsem trošku ošidila. Snažím se knihy nekupovat, když už, tak radĕji vyplením nĕjakou knihobudku (samozřejmĕ obvykle, když tam nesu své přečtené knihy). Kdykoliv jsem začala nĕjakou knihu číst, tak jsem si zkontrolovala bazar, jestli tam náhodou není. Až tu poslední jsem našla. Jenže jsem ji nestačila do konce roku dočíst, takže půjde do výzvy až letos (k jednomu bodu se hodí) plus ji přiřadím i sem. 
 
10. Kniha o boji za lidská práva
Opĕt jsem ve své syslírnĕ - tomu už se ani knihovna říkat nedá, mám v ní přes tisíc nepřečtených knížek (tĕch přečtených jsem si nechala skutečnĕ jen pár), nic příhodného nenašla. Zůstává na příštĕ.
 
11. Kniha, kterou nebudete číst poprvé
Tak o tomhle bodu jsem od začátku vĕdĕla, že ho prostĕ vynechám. A v nejbližších letech ho ani dodatečnĕ plnit nehodlám. Mám nasyslených tolik knih, že je do konce života nemám šanci přečíst. Tak proč se zdržovat nĕčím, co už jsem četla? Možná, až budu mít splnĕné všechny body této výzvy, tak si nĕco útlého jen tak přečtu, abych ji mĕla kompletní. Ale rozhodnĕ to není mojí prioritou.
PS. Nakonec jsem ji splnila letos, protože kniha, kterou jsem si vybrala do letošní výzvy obsahovala i část, která vyšla samostatnĕ a já ji kdysi tak četla. Sice je to taky trošku nefér, ale nakonec není to povinné a je jen a jen na mĕ, jak se k tomu postavím.
 
12. Kniha od začínajícího autora
Tĕch mám opravdu hodnĕ, nedokázala jsem si vybrat, protože podobnĕ jako u bodu jedna jsem chtĕla "zabít dvĕ a více much jednou ranou. 
 
13. Kniha s místností v názvu
Tento bod mĕ docela mrzí, že jsem nestihla. Mám doma asi 4 knížky, které ho splňují a jednu z nich jsem si vážnĕ přečíst chtĕla - docela se na ni tĕším. Jenže při plnĕní se snažím upřednostňovat knížky, které 100% půjdou z domu, aby se mi to tu trošku uvolnilo. A u této si nejsem jistá, jestli si ji nebudu chtít nechat...
 
14. Kniha, která je součástí série
Deníček Camille G: Dvoječka (Camille G.)
Knihu jsem dostala jako dárek s doporučením, že je to hrozná sranda. Super, tak aspoň mám konečnĕ i nĕco ke splnĕní posledního chybĕjícího bodu výzvy z roku 2016, a to "kniha doporučená kamarádem". A když je to sranda, tak proč ne, mám humorné knížky ráda, dokonce mi nevadí ani sem tam nĕjaké peprné slovo, když je na správném místĕ a ve správnou chvíli. Ale jak se ukázalo, nejsem cílová skupina. Takovou nálož stupidity a trapnosti jsem nečekala. Sice jsem pochopila, že je to částečnĕ nadsázka, ale i tak jsem se neubránila pocitu, že autorka je naprostý dement bez mozku, zato s alkoholem v žilách. Jako psát možná umí, spoustĕ lidí se její knížky líbí. Ale řešit banální životní situace je zřejmĕ nad její mentální možnosti. Mimochodem: jedničku jsem nečetla a nemám to ani v úmyslu. 
 
15. Kniha napsaná dvĕma autory
Ze života hmyzu (Karel a Josef Čapkové)
Abych dohnala čas ztracený plnĕním 3. bodu výzvy (trval mi přes 2 mĕsíce), sáhla jsem po další divadelní hře. Jak jsem zmínila, jsou to takové jednohubky na jedno odpoledne nebo večer. V tomto případĕ je to jakási bajka, kde hmyzáci mají lidské chování, zvláštĕ pak nešvary: Motýli jsou přelétaví a nestálí, hovnivál lakomec a mamonář, cvrček škodolibý, mravenci bezmyšlenkovitĕ přijímají rozkazy nadřízených autorit... Tak jak to vidíme i mezi lidmi kolem. Četlo se to sice hůře, než Sofoklés, snad pro to množství různých postav, ale pořád to bylo o moc lepší než nĕkteré jiné knihy zařazené do výzvy. 
 
16. Kniha se štítkem "tajemství" na Databázi knih
Tento bod je hodnĕ konkrétní. Nedává ani prostor k nĕjakému šizení. Buď štítek na DK má, nebo nemá. Projela jsem poctivĕ celý přehled, zjistila jsem, že jsem jich pár přečetla, nĕkteré dokonce nedávno (jaká škoda), ale aktuálnĕ nic dalšího doma nemám. Snad se časem nĕco vyskytne.
 
17. Kniha, která má žlutou obálku
Průvodce povĕtřím a tmou (Ludvík Nĕmec)
Zadání pomĕrnĕ jednoduché, kdysi vycházela celá edice knih, kterou sjednocovala právĕ žlutá barva obálky. Spoustu z nich jsem četla a bavily mĕ, takže proč nesáhnout po další, když jich ještĕ pár doma mám. Tuto jsem zvolila kvůli tomu, že se odehrává v mém milovaném Brnĕ. A dobře jsem zvolila, bavilo mĕ to. Humornĕ podané příhody a zážitky mladého průvodce na Špilberku, který tuto práci v kolektivu důchodců vzal jen proto, že se nedostal na vejšku a chtĕl to za rok zkusit znovu. 
 
18. Kniha, jejíž dĕj se odehrává ve vesmíru
K tomuto bodu jsem si vybrala e-knihu, kterou jsem také začala číst koncem roku v autobuse cestou z práce. Je zvláštní, že normální knihu číst nemůžu, ale čtečka mi nevadí. Kniha se zároveň hodí i k jednomu nesplnĕnému bodu z minulých let. Ale podobnĕ jako u bodu 9 jsem ji nestihla dočíst. Tentokrát jsem z toho mĕla i radost, protože se ohromnĕ hodila i k jednomu tématu z letošní výzvy a zrovna k takovému, kde bych asi knížku hledala dost pracnĕ. Takže minulý rok nesplnĕno, letos již ano.
 
19. Kniha, která má více než 5 cz/sk vydání
Opĕt stejný problém: Jak si z toho množství vybrat? Odloženo na příštĕ, určitĕ se sem nĕco bude hodit, zvlášť, když mám doma spoustu klasiků, kteří jsou vydávání neustále znovu a znovu. 
 
20. Kniha poprvé vydaná v roce 2023 (nová kniha)
Rafaelova škola: Vĕk Vodnářky (Renata Štulcová)
Konečnĕ jsme se dočkali devátého dílu Rafaelky, který celou tuto sérii uzavřel. Samozřejmĕ, že vše dobře dopadlo. Kletba byla zlomena, a šťastného konce se nedočkala jen Marina (hlavní hrdinka), ale také spousta jejích přátel. Kdybych mĕla hodnotit celou sérii, tak je to takový průmĕr. Z nĕkterých dílů jsem byla vyslovenĕ nadšená, jiné byly příšerné a já chtĕla čtení nejen jich, ale celé série vzdát. A nĕkteré byly takové průmĕrné, neurazí ale ani nijak nenadchnou. Poslední díl je takový trošku lepší průmĕr. Když jsem přečetla první dva díly, byla jsem rozhodnutá si potom celou sérii přečíst znovu až bude kompletní. Teď si nejsem jistá, jestli na to nĕkdy dojde...

TM KB 2/24 - Seznam

Výzvu plním od roku 2016.
Pokud vás zajímá, 
jak jsem plnila předchozí ročníky,
podívejte se ZDE.

Obrázek vygenerovala UI - více ZDE

Žádné komentáře:

Okomentovat